Sömn är ett av människans grundläggande behov, lika viktigt som näring och motion. Tillräcklig och god sömn spelar en stor roll för vår hälsa, hur vi mår och hur lyckliga vi känner oss. Under sömnen slappnar kroppen av och återhämtar sig. Hormoner utsöndras och vi bearbetar minnen och intryck. Ny kunskap lagras i hjärnan, ämnesomsättningen sänks och immunförsvaret aktiveras under sömnen. Vi påverkas snabbt av för lite eller dålig sömn. Vi fungerar ofta lite sämre, både mentalt och fysiskt och vi blir lätt nedstämda, irriterade och på dåligt humör. För lite sömn påverkar hjärnan, framför allt minnet och prestationsförmågan. Oftast behöver man inte oroa sig för att få för lite sömn. Det går att leva ett bra liv även om man har besvär med sömnen ibland, men själva oron för att inte kunna sova kan leda till att sömnproblemen håller i sig och förvärras. God sömn är grunden till fysiskt och psykiskt välbefinnande. Nedan följer några fakta om sömn och hur sömn relaterar till vår lycka och hälsa.

svefn og kvíði

1. Regelbunden sömn kan minska ångest och oro

Brist på sömn kan orsaka oro och nedstämdhet. De som regelbundet sover 7-9 timmar per natt är generellt mer avslappnade, gladare och lyckligare än de som ständigt  sover för lite. För lite sömn påverkar humöret och det är lätt att bli orolig och stressad över att man inte sover. Oron och stressen över att inte kunna sova ordentligt kan i sin tur medföra ytterligare sömnproblem och oron och ångesten ökar ännu mer. Det blir en ond cirkel. Därför kan det även vara viktigt att hantera sin oro när man behandlar sina sömnproblem och vise versa.

2. God sömn ger bättre immunförsvar och minskar risken för olika sjukdomar

När du sover aktiveras kroppens immunsystem och viktiga hormoner bildas. Det omvända gäller vid för lite sömn, dvs för lite sömn påverkar vårt immunförsvar negativt. En svensk studie vid Uppsala Universitet visar att det till och med räcker med en enda natt utan sömn för att vårt immunförsvar ska försämras rejält. Senare års forskning visar även att för kort och/eller störd sömn på sikt kan bidra till bland annat förhöjda blodfetter, hjärt-kärlsjukdom, diabetes, depression och utmattningssyndrom. De som får tillräckligt med sömn har alltså en lägre risk än de som sover för lite, att utveckla kroniska livsstilsrelaterade sjukdomar.

3. Sömn förbättrar koncentrationen och prestationen

Sömnbrist påverkar vår förmåga att prestera, koncentrera oss och göra bedömningar, på ett negativt sätt. Tidigare har man trott att alla nervceller, eller hela system i hjärnan sakta blir sämre vid sömnbrist, men nu har forskare sett att det är enskilda celler som tappar förmågan att kommunicera. Ett amerikanskt forskarteam som har studerat nervcellernas reaktionsförmåga hos personer som hoppat över en natts sömn, har sett att aktiviteten i enskilda nervceller blir kraftigt nedsatt hos dessa personer. Detta leder till att de inte reagerar lika snabbt på intryck samt missar information. 30-40 procent av alla vuxna kommer inte upp i sju–åtta timmars sömn per natt, vilket är rekommendationen för att vi ska känna oss utvilade på dagen och fungera optimalt. De som får tillräcklig sömn klarar bättre av krävande jobb och studier som kräver koncentration.

4. Sömn förbättrar sexlusten

För lite sömn påverkar sexlusten. Anledningen till detta är att sömnbrist och stress frigör hormonet kortisol i kroppen, och kortisol i sin tur minskar testosteronet i kroppen. Just testosteron spelar en stor roll i sexdriften hos både kvinnor och män. Trötta män kan dessutom också ha svårt att få erektion. Enligt ett forskningsförsök är antalet sovtimmar nära förknippat med kvinnors sexlust. Ju längre nattsömn, desto bättre på flera fronter: Det ökar inte bara lusten, utan även chanserna till att det också blir av och är mer tillfredsställande för kvinnan. Att få tillräckligt med sömn är alltså viktigt för att främja en hälsosam sexuell lust och aktivitet.

5. Tillräcklig sömn kan motverka viktökning

Sover du för lite har du lättare att gå upp i vikt. Det finns flera orsaker till detta, bland annat:

  • Man blir hungrigare. En förklaring är att tröttheten felaktigt tolkas av kroppen som energibrist. Aptiten kopplas då in för att vi ska äta mer och bli piggare. Sömnbrist leder till att hormonerna som styr våra hunger- och mättnadskänslor hamnar i obalans. Halterna av det aptitstimulerande hormonet ghrelin ökar när vi sover dåligt. Samtidigt dämpar kroppen produktionen av mättnadshormonet leptin. Studier visar att suget efter fet mat och snabba kolhydrater ökar om man sovit dåligt.
  • Man blir slöare. Vi gör inte av med fler kalorier bara för att vi är uppe sent, snarare tvärtom. Det tenderar nämligen att bli stillasittande aktiviteter som tv-tittande, läsning och surfande som vi ägnar oss åt under sena kvällar. Kaloriförbränningen är nästan lika låg då som om vi hade gått och lagt oss.
  • För lite motion. För lite sömn ger mindre ork för motion. Den som inte är utsövd orkar inte hålla i gång fysiskt. Bristen på motion gör att vi förbrukar för få kalorier och går lättare upp i vikt.
  • Sömnbrist påverkar också kroppstermostaten vilket stör energiförbränningen ytterligare. Vi gör av med färre kalorier, både i vaket och sovande tillstånd.
  • När vi är under press och stress bildas stresshormoner som kortisol som gör att kroppen samlar på sig fett, framför allt runt magen. Det är en överlevnadsmekanism som garanterar att vi har ett reservlager av fett att ta av, om det blir hårda tider med mycket slit och otillräckligt med föda.

Människor som sover bra och får tillräcklig sömn har alltså lättare för att hålla vikten. De är mer benägna att upprätthålla en sund kost och träna regelbundet, vilket i sig ofta bidrar till lycka och välbefinnande.

 

Relaterade produkter från Florealis

Sefitude

Sefitude – Vid lindrig oro och sömnrubbningar

glitinum

Glitinum – För att förebygga migränhuvudvärk

 

Relaterade artiklar från Florealis

migrän

Kort om Migrän